Get Adobe Flash player
Aktualnie online: 7
W sumie: 325789
Facebook
Facebook

Mirosław Racewicz

 

miroslaw_racewicz

Kierownik Grupy Estradowej
Kierownik Muzyczny

 

Początki działalności twórczej Mirosława Racewicza sięgają lat 60., gdy jako młody aranżer i kompozytor nawiązał współpracę z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji kierowanymi przez Stefana Rachonia, Henryka Debicha, Edwarda Czernego, Bogusława Klimczuka, Jerzego Miljana oraz Andrzeja Trzaskowskiego. Dla zespołów tych skomponował wiele utworów oraz wykonał znaczną część aranżacji. Były to głównie utwory o charakterze rozrywkowym.

W 1971 roku uzyskał II nagrodę za parafrazę na Big-band piosenki T. Nalepy „Na drugim brzegu tęczy” w ogłoszonym przez Redakcję Muzyczną Polskiego Radia Konkursie Na Aranżację Polskiego Utworu Rozrywkowego.

W 1977 roku utworzył Warszawski Big-band Puzonowy grupujący najlepszych ówczesnych puzonistów warszawskich orkiestr: Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego, orkiestry studia S-1 oraz warszawskiej orkiestry PR i TV. Z Big-bandem Puzonowym, będącym ewenementem na polskiej scenie muzycznej, nagrał archiwalnie wiele własnych aranżacji i kompozycji dla potrzeb Polskiego Radia.

Będąc kreatywnym twórcą w końcu lat 70. nawiązał współpracę z polskimi teatrami muzycznymi, dla których opracował „na nowo” kilka znanych dzieł muzyki operetkowej, między innymi na zamówienie Danuty Baduszkowej Dyrektora Teatru Muzycznego w Gdyni opracował wersję baletową „Wesołej wdówki” F. Lehara, natomiast dla Operetki Warszawskiej dokonał instrumentacji operetki „Życie paryskie” J. Offenbacha.

Istotnym rozdziałem kształtującym twórcze oblicze Mirosława Racewicza są festiwale piosenki: Festiwal Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu, Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu oraz Międzynarodowy Festiwal Piosenki w Sopocie. W imprezach tych uczestniczył w charakterze aranżera tworząc niejednokrotnie nowe, twórcze opracowania znanych utworów przyczyniając się do podniesienia ich wartości artystycznych.

W 1983 roku rozpoczął pracę w Reprezentacyjnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego, początkowo w charakterze Kierownika Grupy Estradowej, później Kierownika Muzycznego. Podczas pracy w RZAWP czynnie uczestniczy w realizacji wszystkich nowych programów Zespołu; pełni kierownictwo muzyczne wielu płyt, skomponował kilkadziesiąt utworów w większości instrumentalnych (uwertury, intermezza, utwory baletowe), opracował około 200 pieśni i piosenek o bardzo zróżnicowanym charakterze na różne składy wykonawcze: orkiestrę symfoniczną, orkiestrę dętą, big-band, kwartet smyczkowy, chór, zespół wokalny, grupę solistów.

Jest jednym z najbardziej cenionych aranżerów na polskim rynku muzycznym. W tym też charakterze zaprezentował się m.in. na Europejskim Festiwalu Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy, kierowanym przez Bogusława Kaczyńskiego, gdzie opracował szereg pieśni neapolitańskich. Jako aranżer współpracował ze wszystkimi czołowymi orkiestrami rozrywkowymi. Szczególnie ceni sobie współpracę z zespołem Kukla-Band, którego twórcą i szefem jest Zygmunt Kukla.

Odznaczony Srebrnym oraz Złotym Krzyżem Zasługi, nagrodzony Statuetką Złotego Dobosza 2009 oraz wieloma medalami Ministra Obrony Narodowej, w tym Medalem Za Zasługi Dla Kultury w Wojsku Polskim.

Jest członkiem Związku Polskich Autorów i Kompozytorów „ZAKR”.


Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego


The Representative Artistic Ensemble of the Polish Armed Forces